- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
فایل ورد قابل ویرایش
دانلود مقاله طراحی کنترلر ژنتیک فازی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با الگوی رانندگی سرعت متغیر
چکیده:
شبیه سازی راحتی سفر خودرو به طور معمول بر تحلیل حوزه ی فرکانس با فرض ثابت بودن سرعت خودرو استوار است. اما در شرایط واقعی رانندگی به دلیل تغییرات سرعت خودرو، فرکانس اغتشاشات وارده به بدن انسان تغییر می کند. در این مقاله بهینه سازی کنترلر فازی سیستم تعلیق فعال بر اساس ارتعاشات منتقل شده به بدن انسان با الگوی رانندگی سرعت متغیر با استفاده از الگوریتم ژنتیک ارائه شده است. در این مسئله بهینه یابی تابع هدف، شاخص راحتی سفر (R_I) است که بر اساس استاندارد ایزو1-2631 ارزیابی می شود. نتایج نشان می دهد که الگوی رانندگی بر بهینه یابی کنترلر فازی سیستم تعلیق فعال تاثیر دارد و لذا برای رسیدن به عملکرد بهتر سیستم تعلیق فعال باید از کنترلر فازی بهینه شده بازای ورودی جاده تحت الگوی رانندگی استفاده شود. این به معنای نیاز به کنترلر فازی تطبیقی سازگار با شرایط ورودی جاده و الگوی رانندگی می باشد.
کلمات کلیدی: سیستم تعلیق فعال خودرو، کنترلر فازی تطبیقی ، شاخص راحتی سفر خودرو، ایزو 1-2631، الگوریتم ژنتیک
1- مقدمه
سیستم تعلیق خودرو به دلیل اینکه بدنه خودرو بر آن سوار می شود و نیروهای وارده از طرف جاده را به بدنه منتقل می کند، تاثیر بسزایی در راحتی سفر و فرمانپذیری خودرو دارد[1]. در این رابطه سیستم های تعلیق فعال جهت بهبود همزمان راحتی سفر و فرمانپذیری خودرو مطرح شده اند[2]. در سیستم های تعلیق فعال، بسته به شرایط عملکردی نیروی مطلوب محاسبه و با استفاده از عملگرهایی جهت کاهش ارتعاشات خودرو اعمال می گردد.
اغلب روش های طراحی کنترلر سیستم تعلیق فعال بر پایه استراتژی های کنترل بهینه استوار هستند. در سیستم تعلیق فعال، بازای مقادیر شتاب جرم معلق، بار تایر و جابجایی تعلیق بهینه می شوند. علی رغم بهینه یابی آنها، پارامترهای کنترلر بازای تغییر وضعیت جاده لزوما بهینه باقی نخواهند ماند. بدین منظور، روش کنترل فازی به عنوان روش کنترل جایگزین در مقایسه با کنترل بهینه به وسیله محققان مورد توجه قرار گرفت. یک نکته مهم در طراحی کنترل فازی سیستم تعلیق فعال، تعیین قواعد کنترل و توابع عضویت می باشد تا سیستم عملکرد رضایت بخشی داشته باشد. قواعد کنترل وتوابع عضویت در ابتدا به وسیله دانش و تجربه طراح ایجاد می شوند لکن برای تنظیم نهایی آنها نیاز به فرآیند بهینه یابی می باشد[3]. بدین منظور می توان از الگوریتم ژنتیک برای بهینه کردن پارامترهای کنترلر فازی همچون متغیرهای ورودی، توابع عضویت و قواعد کنترلر فازی استفاده نمود [4]. کر یک روش الگوریتم ژنتیک برای طراحی کنترلرهای منطق فازی معرفی کرد[5,6]. در سالهای اخیر مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است. در مقاله ی ارائه شده توسط منتظری و همکارانش [7] برای بهینه سازی کنترلر فازی سیستم تعلیق فعال از ورودی جاده سرعت ثابت استفاده شده است.
همانطور که اشاره گردید شبیه سازی راحتی سفر خودرو به طور معمول بر اساس تحلیل حوزه ی فرکانس با فرض ثابت بودن سرعت خودرو است. اما در شرایط واقعی ترافیک (رانندگی) سرعت خودرو متناوباً تغییر می کند. این تغییرات سرعت روی فرکانس اغتشاشات وارده از طرف جاده به بدن انسان و در نتیجه روی راحتی سفر خودرو تاثیرگذار است. منتظری و همکارانش [8] نشان داده اند که شرایط رانندگی مختلف روی شاخص راحتی سفر تاثیرگذار است. لکن تاکنون بهینه یابی کنترلر سیستم تعلیق فعال با الگوی رانندگی سرعت متغیر مورد مطالعه قرار نگرفته است.
در این مقاله، طراحی کنترلر ژنتیک فازی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با الگوی رانندگی سرعت متغیر ارائه گردیده است. بدین منظور، ابتدا طراحی کنترلر فازی سیستم تعلیق فعال خودرو بر اساس مدل دو درجه آزادی توضیح داده شده است. آنگاه با تعریف شاخص راحتی سفر برای سرعت متغیر به عنوان تابع هدف، بهینه یابی کنترلر فازی توسط الگوریتم ژنتیک ارائه گردیده است. در پایان نتایج بهینه یابی برای دو وضعیت ترافیکی متراکم (congested) و بزرگراهی (highway) ارائه و تاثیر شرایط ترافیکی بر عملکرد سیستم تعلیق فعال مورد بح قرار گرفته است.
2- مدل ریاضی سیستم تعلیق فعال خودرو
ساده ترین مدلی که برای بررسی سیستم تعلیق مورد استفاده قرار می گیرد، مدل 4/1 خودرو با دو درجه آزادی است. در این مدل جرم خودرو و متعلقات آن به عنوان جرم معلق و جرم تایر و متعلقات آن به عنوان جرم غیر معلق در نظر گرفته می شود. سیستم تعلیق فعال را میتوان به صورت یک فنر و میراکننده خطی به همراه یک عملگر مابین این دو جرم مدل کرد. تایر را نیز می توان به صورت یک فنر و میراکننده خطی مدلسازی نمود. البته با توجه به خاصیت فیزیکی تایر معمولا از ضریب دمپینگ آن صرفه نظر می شود. شکل زیر این مدل را نشان می دهد.
دانلود پاورپوینت آمارتولید ومصرف انواع دیرگداز ها در ایران وجهان
حجم:10840KB | بازدید :3585
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...
دانلود پاورپوینت مديريت انرژي در بخش تجاري و عمومي
حجم:10184KB | بازدید :2610
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...
حجم:9444KB | بازدید :4699
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...
دانلود پاورپوینت آشنايي با شيطانپرستي
حجم:9338KB | بازدید :2983
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. شیطان پرستی به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی، عموماً بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنماییهای موجودی مافوق یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارد. به همین دلیل بسیاری از شیطان پرستان معاصر از...
حجم:9202KB | بازدید :4029
دانلود پاورپوینت مد و مدگرایی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. پاورپوینت درباره آشنایی با مد و مدگرایی فرمت فایل: power point (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد اسلاید: 17 اسلاید بخشی از اسلایدها: دیوید رایزمن (محقق و جامعه شناس) : جوامع...
دانلود پاورپوینت تغذیه سالم، فعالیت جسمانی،کنترل وزن
حجم:8351KB | بازدید :3239
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...
حجم:8235KB | بازدید :3832
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. كلمه قاچاق يك كلمه تركي است و به معناي گريزاندن ميباشد و از مجموع قوانين و مقررات مربوط چنين استنباط ميشود كه قاچاق عبارت است از فراردادن مال، خواه آن مال مربوط به درآمد دولت بوده و يا ورود و خروج، توليد...
حجم:8234KB | بازدید :2856
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش درمتون تاریخی پس از اسلام به نام لرستان فیلی بر می خوریم که معرب پهلوی است واین سرزمین از همدان تا خانقین و ممدلی امتداد دارد. و زبان شعر های باباطاهر راپهلوی یاهمین لری امروز دانسته...