منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
استخراج ویژگی زمانی- فرکانسی جهت شناسایی دیداری مصوت های فار

استخراج ویژگی زمانی- فرکانسی جهت شناسایی دیداری مصوت های فار

ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه توزیع  متصل به تولیدات پراکنده

ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه توزیع متصل به تولیدات پراکنده

ارائه ساختار جديد بازار همزمان توان اکتيو و راکتيو با در نظر

ارائه ساختار جديد بازار همزمان توان اکتيو و راکتيو با در نظر

مقاله ی جدید مقدمه ای بر کشت هیدروپونیک

مقاله ی جدید مقدمه ای بر کشت هیدروپونیک

دانلود پاورپوینت آتش نشاني و اطفاء حريق

دانلود پاورپوینت آتش نشاني و اطفاء حريق

دانلود مقاله تصفیه فراورده های نفتی

دانلود مقاله تصفیه فراورده های نفتی

دانلود پاورپوینت دشمن شناسی

دانلود پاورپوینت دشمن شناسی

دانلود مقاله پرخاشگري

دانلود مقاله پرخاشگري

گروه محصول -> حسابداری و اقتصاد

ارتباط کشورهاي خاورميانه با صندوق بين المللي پول و بانک جها



قیمت: ۵۰۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 42     کد محصول :2269      حجم فایل:35,84 KB      نوع فایل :rar



 

فایل ورد قابل ویرایش

 

ارتباط کشورهاي خاورميانه با صندوق بين المللي پول و بانک جهاني

 

مقدمه

صندوق بين المللي پول و بانک بين المللي ترميم و توسعه که بعدها به بانک جهاني مشهور شد، بعد از جنگ جهاني دوم پايه ريزي گرديد. صندوق بين المللي پول و بانک جهاني در واقع نقش مکمل يکديگر را بازي مي­کنند. براي گرفتن وام از بانک جهاني، عضويت کشور وام گيرنده در صندوق بين المللي پول ضروري مي­باشد. تعداد اعضا اين دو سازمان (به غير از کره شمالي و کوبا و چند کشور گمنام و کوچک از قبيل آندورا، تووالو، ليختن اشتاين، موناكو و نارو) تاکنون به 185 کشور رسيده است که اين نشان از اهميت اين دو نهاد در جهان سياسي-اقتصادي امروز دارد.

صندوق بين المللي پول به طور مداوم طي گزارشاتي را درباره آفاق اقتصادي جهان ارائه مي کند. نظر به وابستگي زياد کشورهاي خاورميانه به اين نهاد گزارشات اين صندوق در سالهاي در مورد کشورهاي خاورميانه از لحاظ سياسي - اقتصادي حائز اهميت است. در تازه ترين گزارش صندوق بين المللي پول آمده است تاکنون اقتصاد کشورهاي خاورميانه تأثير شديدي از بحران بازارهاي مالي نپذيرفته اند و آنها همچنان روند رشد سريع خويش را ادامه مي دهند که در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در اين مقاله ابتدا به معرفي صندوق بين المللي پول و بانک جهاني خواهيم پرداخت. سپس نقش اين دو نهاد در وضعيت سياسي- اقتصادي کشورهاي خاورميانه ارائه خواهد شد. در ادامه به رابطه ايران و صندوق بين المللي پول و بانک جهاني اشاره خواهد شد. در نهايت نيز نگاهي انتقادي به اين دو نهاد يعني صندوق بين المللي پول و بانک جهاني بويژه با تاکيد بر امپرياليسم نو و استعمار سرمايه داري خواهيم داشت.

صندوق بين المللي پول

معرفي صندوق بين المللي پول و بانک جهاني

در اواخر دوران جنگ جهاني دوم و در زمان رياست جمهوري فرانکلين روزولت در آمريکا، دو ارگان به نام هاي صندوق بين المللي پول و بانک بين المللي ترميم و توسعه که بعد ها به بانک جهاني مشهور شد، پايه ريزي گرديد. به زعم منتقدين امپرياليسم، آمريکا در جهت تثبيت سرکردگي خود بر رقباي خسته و بي رمق اروپايي اقدام به تاسيس اين دو ارگان نمود.

در واقع سه وظيفه اصلي تعيين شده براي صندوق بين المللي پول عبارتند از:

1- شناسايي آثار جانبي سياست­هاي اقتصادي كشورها بر يكديگر و جلب همكاري­هاي چندجانبه آن کشورها

2- كمك در جهت گذار از بحران هاي اقتصادي که دامن گير آن كشورها مي شوند.

3- مقابله با نابرابري هاي تجاري در عرصه هاي اقتصادي

بنابراين اهداف صندوق بين المللي پول چيزي به جز رفع محدوديت‌هاي مربوط به مبادله و برداشتن موانع از سر راه تجارت براي باز كردن دروازه هاي اقتصاد کشورها به روي سرمايه ‌گذاري هاي مستقيم خارجي و تثبيت نقش دلار به مثابه وسيله مبادله اصلي نبوده است.

در سال 1944 در برتون وودز ايالت نيوهمشاير آمريکا، دو نهاد جهاني صندوق بين المللي پول و بانک جهاني طراحي شدند. يک سال و نيم بعد يعني در 27 دسامبر سال 1945 صندوق بين المللي پول بعد از تنظيم اساسنامه سازماني آن با عضويت 45 کشور که شامل ايران هم بود، شروع به کار کرد.

صندوق بين المللي پول و بانک جهاني در واقع نقش مکمل يکديگر را بازي مي­کنند. براي گرفتن وام از بانک جهاني، عضويت کشور وام گيرنده در صندوق بين المللي پول ضروري مي­باشد. تعداد اعضا اين دو سازمان تاکنون به 185 کشور رسيده است. کره شمالي، کوبا، آندورا، تووالو، ليختن اشتاين، موناكو، فلسطين، جمهوري صحرا، تايوان و چند کشور گمنام و کوچک ديگر از کشورهايي هستند كه تا به حال به عضويت اين دو سازمان در نيامده‌اند.

پس از شکل گيري اين دونهاد در سال 1995 سازمان تجارت جهاني يا WTO نيز شکل گرفت. به زعم بنيانگذاران صندوق بين المللي پول جهت جلوگيري از پيدايش افت هاي سريع و مخرب در خريد و فروش سهام که منجر به فرو پاشي بافت هاي اقتصادي يک کشور و در نتيجه سقوط دولت ها و بي ارزش شدن پول و ارز آن کشورها مي­شود، براي سازمان صندوق بين المللي پول نقش دکتري که از وقوع حوادث نامطلوب اقتصادي بايد جلوگيري کرده و نقش کنترل کننده داشته باشد قائل شدند. در واقع مبارزه با عوارض ناشي از اين افت هاي شديد که باعث نزول سودآوري و نرخ بهره، و از بين رفتن سريع سرمايه ها و در نتيجه گسترش نابساماني هاي اقتصادي و اجتماعي مي شوند از وظايف اين نهاد ها تلقي مي­شد.

دانلود مقاله بانک جهاني

نقدي بر صندوق بين المللي پول و بانک جهاني

منتقدين بر اين باورند سازمان دهندگان اين نهادها نيت واقعي خود که بسط و تداوم نظام سرمايه داري در سراسر کشور هاي جهان و حفظ سرکرده­گي آمريکا بود را تحت عناوين بشر دوستانه و خيرخواهانه همچون مساعدت در توسعه اقتصادي کشورها، کمک به بهبود شرايط زندگي مردم آن کشورها و در زير پرچم به اصطلاح مبارزه با و فقر و بيکاري پنهان مي­کردند.

صندوق بين المللي پول به کمک چندين هزار کارمندان نخبه اقتصاددان خود که از مليت هاي مختلف هستند، توسط متخصصين بازرگاني و امور اداري، حساب داران و کارشناسان بودجه و برنامه ريزان پروژه هاي اقتصادي، از شرايط اقتصادي هر کشوري گزارش تهيه کرده تا در دسترس آن دسته از شرکت ها و کمپاني هائي که علاقمند به سرمايه گذاري در آن کشورها هستند قرار بگيرد. همچنين اين صندوق با گذاشتن شرايط استفاده از وامي که به عنوان قرض به کشورها داده ميشود در واقع اقتصاد آن کشورها و در اين راستا مردم آن کشورها را به اسارت و بردگي خود در مي آورد. البته نبايد فراموش کرد که همه وام هاي داده شده با در مد نظر داشتن سود هر چه بيشتر و ازدياد نرخ بهره که عملا به قيمت نابود کردن همه منابع و امکانات اقتصادي وحتي طبيعي آن کشورها ختم مي شود به کشور محتاج داده مي شود. براي حفظ و رشد نظام سرمايه داري و در خدمت به منافع سرمايه داران، صندوق بين المللي پول کشورها را مجبور به گذاشتن يک سري قوانين داخلي نموده که عمدتا مبتني بر کاهش نقش دولت در اقتصاد است. رهنمود صريح صندوق و اصرار در خصوصي سازي صنايع دولتي، آموزش و پرورش، خدمات اجتماعي، شرکتهاي مخابراتي، حمل و نقل و ترابري، سيستم راه آهن، بهداري و بهداشت، در خدمت به شرکت هاي چند مليتي مي باشد. در واقع رهنمود هاي بانگ جهاني و صندوق بين اللملي پول در بالا بردن ميزان بازدهي سود از وجوه قرض گرفنه شده هر کجا که پياده شده جز نابودي هر گونه امکان خود کفائي و همچنين نابودي اقتصاد هاي کوچک محلي و ايجاد نا امني در محيط کار و نابودي و آلوده کردن محيط زيست با مواد مضر صنعتي نتيجه ديگري نداشته است. روشن است که همه اين نتايج در راستاي منافع کمپاني هاي بزرگ بين المللي که به اشکال مختلف بر بازارهاي جهاني سلطه دارند مي باشد.

يکي از مواردي که همواره در صدر شرايط دريافت وام از صندوق بين المللي پول قرار داشته است مسئله خصوصي سازي منابع آب مي باشد که به کنترل قيمت هاي محصولات کشاورزي در کشور هاي آسيائي و آفريقائي و همچنين گران شدن آب آشاميدني در سراسر جهان منجر شده است. صندوق بين المللي پول دولت ها را تشويق مي کند تا با واگذاري امور اقتصادي خود به بخش خصوصي، از سوبسيد ها و هزينه هاي دولتي خود کاسته و فضاي هر چه بيشتري در اختيار بخش خصوصي و در واقع کمپاني هاي جهاني بگذارند. 

 

فایل ورد قابل ویرایش

 
محصولات مرتبط
پاورپوینت بررسی مبانی اقتصاد مهندسی با طرح اسلایدهای زیبا

پاورپوینت بررسی مبانی اقتصاد مهندسی با طرح اسلایدهای زیبا

قیمت: 70,000 ريال کد فایل:23770
پاورپوینت بررسی مبانی اقتصاد مهندسی با طرح اسلایدهای کاملا زیبا و متفاوت باسلام. دوستان این مجموعه درباره پاورپوینت بررسی مبانی اقتصاد مهندسی میباشد که در مجموع 50 اسلاید زیبا و با گرافیک فوق العاده طراحی شده است. دوستان عزیز هنگام بازکردن فایل اصلی با پاورپوینت فایل رمزی از شما میخاد احتیاجی به وارد کردن پسورد نیست و با کلیک روی read only میتوانید وارد شده و اسلایدهارو مشاهده نمایید. پس حتما به این نکته دقت...
دانلود جزوه درس تجارت الکترونیک

دانلود جزوه درس تجارت الکترونیک

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:22628
فایل ورد قابل ویرایش   توضیحی مختصر از متن فایل  : 1 تجارت الکترونیکی :تعاریف و مفاهیم اجازه دهید کار را با نقطه نظر 7(پیتر دراکر) در مورد تجارت الکترونیکی شروع کنیم:تاثیر واقعی انقلاب اینترنت این بود که نقطه شروع را مشخص کرد.اما فقط "اطلاعات"  نیست که باعث این تاثیر می شود."هوش مصنوعی" هم نیست. تاثیر کامپیوتر ها و پردازش داده در تصمیم گیری ٬تعیین راهبردها  یا استراتژی هم نیست. بلکه چیزی است که کسی آن را پیش...
دانلود کارآموزی حقوق دستمزد وحسابرسی انبار

دانلود کارآموزی حقوق دستمزد وحسابرسی انبار

قیمت: 59,000 ريال کد فایل:20620
فایل ورد قابل ویرایش   توضیحی مختصر از متن فایل  :   مقدمه حسابداری یکی از علومی‌است که همه روزه اکثر افراد با آن سروکار دارند و برخی به صورت تخصصی و برخی به صورت تجربی از آن استفاده می‌کنند. حسابداری این امکان را به ما می‌دهد که میزان سوددهی و هزینه‌ها را به صورت علمی‌و دلخواه تغییر دهیم. اطلاعات مربوط به‌این رشته، مورد استفادة عموم مردم از مدیران صنایع، سرمایه‌گذاران، تجار و اصناف تا...
گزارش کارآموزی در شرکت هواپیمایی

گزارش کارآموزی در شرکت هواپیمایی

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:20619
گزارش کارآموزی در شرکت هواپیمایی در 49 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc فایل ورد قابل ویرایش   توضیحی مختصر از متن فایل  :   معرفی سازمان شركت فرودگاههای كشور به موجب مصوبه شورایعالی اداری در تاریخ 25/12/1370 و به منظور نیل به اهداف و تكالیف مندرج در قانون توسعه كشور و در راستای رونق بخش حمل و نقل هوایی و تحول ساختاری در زمینه تفكیك تصدی از حاكمیت رسما‌ آغاز به كار نمود . این شركت همانگونه كه از ماده 1 اساسنامه و اصلاحیه آن...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود پاورپوینت مديريت انرژي در بخش تجاري و عمومي

دانلود پاورپوینت مديريت انرژي در بخش تجاري و عمومي

دانلود پاورپوینت مديريت انرژي در بخش تجاري و عمومي

حجم:10184KB | بازدید :2601

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...

دانلود پاورپوینت دشمن شناسی

دانلود پاورپوینت دشمن شناسی

دانلود پاورپوینت دشمن شناسی

حجم:9444KB | بازدید :4693

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...

دانلود پاورپوینت آشنايي با شيطان‌پرستي

دانلود پاورپوینت آشنايي با شيطان‌پرستي

دانلود پاورپوینت آشنايي با شيطان‌پرستي

حجم:9338KB | بازدید :2973

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. شیطان پرستی به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی، عموماً بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنمایی‌های موجودی مافوق یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارد. به همین دلیل بسیاری از شیطان پرستان معاصر از...

دانلود پاورپوینت مد و مدگرایی

دانلود پاورپوینت  مد و مدگرایی

دانلود پاورپوینت مد و مدگرایی

حجم:9202KB | بازدید :4023

دانلود پاورپوینت  مد و مدگرایی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. پاورپوینت درباره آشنایی با مد و مدگرایی فرمت فایل: power point (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد اسلاید: 17 اسلاید بخشی از اسلایدها: دیوید رایزمن (محقق و جامعه شناس) : جوامع...

دانلود پاورپوینت تغذیه سالم، فعالیت جسمانی،کنترل وزن

دانلود پاورپوینت تغذیه سالم، فعالیت جسمانی،کنترل وزن

دانلود پاورپوینت تغذیه سالم، فعالیت جسمانی،کنترل وزن

حجم:8351KB | بازدید :3226

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می...

دانلود پاورپوینت قاچاق کالا

دانلود پاورپوینت قاچاق کالا

دانلود پاورپوینت قاچاق کالا

حجم:8235KB | بازدید :3825

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.  كلمه قاچاق يك كلمه تركي است و به معناي گريزاندن مي‌باشد و از مجموع قوانين و مقررات مربوط چنين استنباط مي‌شود كه قاچاق عبارت است از فراردادن مال، خواه آن مال مربوط به درآمد دولت بوده و يا ورود و خروج، توليد...

اشعار بابا طاهر

اشعار بابا طاهر

اشعار بابا طاهر

حجم:8234KB | بازدید :2852

این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش درمتون تاریخی پس از اسلام به نام لرستان فیلی بر می خوریم  که معرب پهلوی است واین سرزمین از همدان تا خانقین و ممدلی امتداد دارد. و زبان شعر های باباطاهر راپهلوی یاهمین لری امروز دانسته...